M2C : qu’est-ce que le marketing en 2010 ?

J’étais au M2C lundi et mardi dernier à l’ESCP – Paris. Voici ce que je retiens (des portes ouvertes, que, sans vouloir enfoncer on ferait bien de regarder de temps à autres…) :

  • Ce n’est pas parce que l’on est une grande marque et que l’on ouvre une page Facebook que les gens vont venir… « Think of customer benefit! » (Michael Aidan – Evian)
  • « Allow to loose control of your brand » « A brand is no longer what we tell consumer, it is what the consumer tell each other it is… » (Hubert Frach – Lufthansa).
  • « You can’t have control anyway, so stop tying to control everything » (Christopher Barger – General Motors)
  • « Think of what you came for in the local restaurant when you were a kid: convenience, products & services, recognition & personalisation, thank you & appreciation, listening & conversations, suggestions & actions… All this should take place in your today’s approach! » (Manish Metha – Dell)
  • « Success in social media is about joining the community and being part of it, not executing within the channels » (Christopher Barger – GM).
  • « 60 % of mobile traffic is social » (John Andrews – Walmart)
  • « Tablets are marketing segmenters (and not marketing creators), because those are the same who buy content already! The device makes newspaper think they can again control the channel (cf. Kindle, etc.) and it’s wrong… » « Micropaiement (ie. iPhone’s apps) won’t work for media, as the difference is too thin between free and one penny content! » (Joshua Benton – Nieman Lab)
  • According to Bruce Rogers – Forbes, we should be « using web to measure what’s going on off-line. Ex. : put ads into print newspaper and measure the online effects ». « Paid content is of the edge (1% of the audience) ; globally, iPad means free content, whereas Kindle means paid content… »
  • « Newspapers are declining since the 70′ or the 80′. It has nothing to do with the Internet! Think of freemimum and « info & services ». Think of a brand as a whole, as multimedia (paper, internet, mobile): brand is everything, make digital your friend, be platform agnostic, create services, sell stuff, data is king, reinvente accountability and activate social network. » (Kevin Anderson – The Guardian)

En conclusion : « la marque, la marque, la marque » (comme dirait une célèbre animatrice télé) ; pensez-la globale et multisupports. Enfin, apportez de la valeur ajoutée et évitez d’imposer un message ; prenez part aux discussions qui se jouent autour de votre marque / vos produits.

Je vous laisse également prendre connaissance de cette très bonne revue : REPORTING LIVE FROM THE MARKETING 2.0 CONFERENCE IN PARIS –  Photos and Videos of Great Social Media Marketing Speakers.

[MàJ 9h12] – Voir également l’interview de Christopher Barger (General Motors) par G. Pouy : Gestion de crise via les influenceurs & les enthousiastes: le cas de General Motors

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2 commentaires

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  2. All items below comply with CE standards, and some are certified EN 166 for high impact. Charity Widgets

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